Klubbar och lag

Intervallträning med fallskärm
Fallskärmslöpningen kommer ursprungligen från USA där den snabbt växte i popularitet hos löpare och inom lagsporter som hockey och amerikansk fotboll. Idag används fallskärmar vid intervallträning av eliten inom NHL, både på och utanför isen.

Du behöver bara pröva fallskärmen för att förstå varför träningsformen blivit så populär bland spelarna i NHL. Förutom att det är otroligt roligt så finns det även många andra fördelar med träningen.

Intervallträning med fallskärm är en högintensiv träning. Du tränar på 80–100 % av din maxpuls. Högintensiv träning är en explosiv träningsform som medför att musklerna ställer in sig på hård fysisk aktivitet. Under träningen förbränns mycket energi, glykogenförrådet i musklerna bryts ner och signalerar till kroppen att den behöver mer energi vilket medför att förbränningen sätts i gång. Efter träningspasset förstärks effekten av den muskeltillväxt som träning medför till att förbränningen även ökar i vila då musklerna behöver mer energi då det basala energibehovet ökar.

Högintensiv träning aktiverar de så kallade typ II-muskelfibrerna. Dessa muskelfibrer är snabba, explosiva och reaktionssnabba och är bl.a. bra för balans och styrka. Typ II-muskelfibrerna har medelbra uthållighetsförmåga till skillnad från typ I-muskelfibrerna som har hög uthållighet.

Typ I- muskelfibrerna har inte samma styrka som typ II-muskelfibrerna och aktiveras när vi utför en rörelse mer lågintensivt, exempelvis när du står, går, springer eller styrketränar med låg intensitet.

Om du kontinuerligt tillför högintensiv träning i träning kan du förvänta dig följande fördelar:​

  • Ökad syreupptagningsförmågan
  • Förbättrad kondition
  • Ökad muskeltillväxt
  • Ökad smidighet
  • Ökad förbränning
  • Benstommen förbättras

​Fallskärmen är också skonsammare för kroppen än bildäck, lätt att bära med sig och det finns mängder av övningar man kan variera emellan, både på och utanför isen.

Joy Trainings fallskärm, Parachuterun, håller en hög kvalitet och är gjord för att ligga så stabilt som möjligt i luften när du springer och på så sätt förhindra att den "fladdrar omkring" vilket är vanligt för andra fabrikanters. Ett justerbart kardborreband gör att du lätt kan fästa den kring midjan alternativt bröstet och sedan snabbt dra loss bandet mitt under en intervall för att verkligen uppleva vilket motstånd den ger.

 Träna med fallskärm både på och utanför isen! 

Är din klubb eller lag intresserad av att pröva?
Hör av er så tar jag med mig fallskärmar och kommer ut till ett träningspass.